Jeźeli szukasz pracy…

Poradnik dla szukających pracy

 1. Ułóż
plan działania i poznaj swoje umiejętności:

 

  • Zastanów się jaką prace chciałbyś wykonywać, co
    lubisz robić, w czym jesteś dobry,
  • Zastanów się czy posiadasz odpowiednią wiedzę i
    doświadczenie do wykonywania takiej pracy
  • Jeśli uważasz, że nie masz odpowiednich
    kwalifikacji do wykonywania pracy to odwiedź Powiatowy Urząd Pracy i sprawdź ofertę
    szkoleniową jaką dysponuje,
  • Odszukaj instytucje zajmujące się kształceniem
    ustawicznym pracowników i sprawdź ich oferty szkoleniowe
  • Sporządź listę firm, w których chciałbyś
    pracować
  • Dowiedz się jak najwięcej na temat tych firm
    (większość szanujących się instytucji ma swoje witryny internetowe jest to
    doskonałe źródło informacji o firmie)

 2. przygotuj
dokumenty aplikacyjne

 

a. Życiorys  - Curriculum Vitae (CV)

    • Zadaniem CV jest skłonienie czytającego do zaproszenia
      kandydata na rozmowę kwalifikacyjną
    • Ma być łatwy do przejrzenia i wywoływać wrażenie
      uporządkowanego zestawienia najważniejszych informacji
    • Powinien być starannie i czysto sporządzony
    • Tekst powinien być rozbity nagłówkami i
      śródtytułami, zadanie ułatwi funkcja programu Word – kreator życiorysów
    • Należy unikać: nieprawdziwych danych, ogólnikowych
      informacji, samochwalstwa, błędów ortograficznych, gramatycznych i
      stylistycznych, opisywania rodzinnych i osobistych problemów
    • Nie
      powinien być napisany odręcznie Nie piszemy życiorysu odręcznie, wyjątek
      stanowi specjalne życzenie pracodawcy
    • Elementy, które obowiązkowo muszą znaleźć się w
      twoim życiorysie to podstawowe dane stanowią: imię, nazwisko, adres,
      wykształcenie, przebieg kariery  zawodowej, ukończone kursy i
      szkolenia,  umiejętności i
      zainteresowania

 

b. List motywacyjny

  • zadaniem
    jest przedstawienie Twojej kandydatury na konkretne stanowisko i uzyskanie
    zaproszenia do  spotkania z
    pracodawcą
  • powinien
    być krótki i obowiązkowo składać się z pięciu elementów: adres zwrotny i
    data, adresat, wstęp, część zasadnicza i zakończenie
  • Wstęp
    powinien zawierać informacje o tym skąd dowiedziałeś się o wolnym
    stanowisku w firmie
  • trzeba
    podać stanowisko o które się ubiegamy
  • Tytuł
    prasowy lub adres strony i datę publikacji ogłoszenia, z którego
    dowiedzieliśmy się o wolnym stanowisku pracy
  • Zadaniem
    części zasadniczej listu motywacyjnego jest przekonanie czytającego o
    celowości zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną
  • korzyści
    jakie pracodawca osiągnie zatrudniając właśnie Ciebie
  • Opisuj
    swoje mocne strony w odniesieniu do 
    potrzeb pracodawcy
  • Zaproponuj
    aby pracodawca zaprosił Ciebie na rozmowę kwalifikacyjną
  • Na
    zakończenie podpisz list motywacyjny odręcznie

 

3. Rozmowa kwalifikacyjna

  • Gdy
    pracodawca zaprosi Cię na rozmowę skontaktuj się z firmą i potwierdzić
    datę, godzinę i miejsce spotkania
  • powtórz
    wszystkie najważniejsze informacje dotyczące swojego życia zawodowego
  • Bardzo
    ważne jest to abyś umiał płynnie, bez problemów przechodzić  do kolejnych informacji o sobie,
    ukończonych szkołach, doświadczeniach zawodowych, szkoleniach
  • Naucz
    się opowiadać o swoich najważniejszych osiągnięciach oraz powiedzieć
    dlaczego uważasz dany fakt za swoje najważniejsze osiągnięcie o funkcjach,
    które sprawowałeś zarówno w pracy jak i w organizacjach hobbystycznych lub
    społecznych
  • Przedstaw
    hobby i zainteresowania
  • Uzasadnij
    w kilku zdaniach dlaczego chcesz właśnie tą pracę
  • Zbierz
    jak najwięcej informacji na temat firmy, w której chcesz pracować
  • Dowiedz
    się czy firma nie ma problemów finansowych
  • Najwięcej
    danych na temat interesującej cię firmy znajdziesz w Internecie.
Download PDF
Powrót Drukuj stronę