Zarząd Regionu Gdańskiego: Bez wyszkolonej kadry nie będzie przemysłu 4.0

Sytuacja w pomorskich przedsiębiorstwach, szczególnie tych z sektora stoczniowego i portowego była główny tematem pierwszego w tym roku posiedzenia Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ „Solidarność”. Gościem związkowców był poseł Prawa i Sprawiedliwości Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

Posiedzenie Zarządu Regionu Gdańskiego, które odbyło się 13 stycznia br. w siedzibie gdańskiej „S”, rozpoczął przewodniczący Krzysztof Dośla, który w skrócie przedstawił problemy, z jakimi nasz Związek wszedł w 2020 rok. Najwięcej problemów obecnie dotyczy sytuacji pracowników w trójmiejskich stoczniach i portach oraz w skali kraju – w sklepach wielkopowierzchniowych. Wciąż niestety zdarza się, że przedstawiciele pracowników są zwalniani z pracy za swoją działalność związkową. Wciąż nierozwiązaną sprawą, zdaniem przewodniczącego Dośli, jest brak jasnego systemu wzrostu wynagrodzeń w sferze publicznej, w tym w oświacie.

Poseł Marcin Horała rozpoczął swoją wypowiedź od przedstawienia stanu realizacji przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Powstanie tej ważnej dla naszego kraju inwestycji jest koniecznością, ponieważ bez niej nie będzie rozwoju komunikacyjnego naszego kraju. Okazuje się, że obecnie najistotniejszą sprawą nie są pieniądze, ale wybór doradcy strategicznego.

W części poświęconej pytaniom dyskusję zdominowała sprawa przemysłu stoczniowego, a w szczególności kwestia braku systemu kształcenia kadr dla tej branży, począwszy od szkolnictwa zawodowego, po szkolnictwo wyższe.

Krzysztof Czerwiński przedstawiciel „S” Politechniki Gdańskiej zwrócił się do posła Marcina Horały o interwencję w sprawie Wydziału Okrętowego Politechniki Gdańskiej, któremu grozi włączenie do innego wydziału. Zdaniem Krzysztofa Czerwińskiego spowoduje to dalsze utrudnienia w szkoleniu kadr dla przemysłu stoczniowego. Stanowisko przedstawiciela uczelni wyższej poparli związkowcy reprezentujący stoczniowców. Przewodniczący „Solidarności” w Remontowa Shipbulding stwierdził, że już od dawna polskie stocznie odczuwają brak kadr. Problemem jest również przygotowanie do wprowadzania tzw. przemysłu 4.0. – wejścia nowych technologii. Np. czy w przyszłości taki zawód jak spawacz będzie potrzebny, czy nie. U nas w tej sprawie nic się nie robi – mówił Krzysztof Żmuda.

W czasieponiedziałkowego spotkania poruszono również sytuację w oświacie. Przewodnicząca oświatowej „S” w Gdańsku Bożena Brauer powiedziała, że nierealizowany pkt. 6 porozumienia z 7 kwietnia 2019 roku mówiący o nowym systemie wynagradzania nauczycieli, który miał być wypracowany do końca ubiegłego roku.

Marcin Horała obiecał zająć się przedstawionymi sprawami, apelował również o angażowanie pozostałych posłów Prawa i Sprawiedliwości, w ich rozwiazywanie.

W drugiej części posiedzenia ZRG członkowie regionalnych władz Związku zapoznali się z projektem budżetu ZR Gdańskiego na rok 2020, które przedstawił Stefan Gawroński, skarbnik ZRG. W przyszłym roku poważną pozycją w wydatkach NSZZ „Solidarność” stanowić będą koszty organizacji dwóch okrągłych rocznic: 40 rocznicy powstania NSZZ „Solidarność” i 50 rocznicy tragicznych wydarzeń Grudnia ’70.

(mk)

[dkpdf-button]
Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej