Komunikat z obrad Rady Sekcji 10 grudnia 2013 r.
W dniu 10 grudnia 2013 r. odbyło się posiedzenie Rady Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego, którego głównym tematem był: „Nadzór i ewaluacja w praktyce szkolnej”. W zebraniu uczestniczyli również dyrektorzy szkół.
Gościem zebrania był dr Jerzy Wiśniewski – dyrektor Wydziału Strategii Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rada Sekcji przyjęła Stanowisko ws. nadzoru i ewaluacji (w załączeniu), w którym domaga się m. in.:
- przywrócenia placówkom nadzoru konkretnego wizytatora, który znając ich specyfikę, będzie wspierał dyrektorów i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych
- odejścia od ankietowo-sondażowego ewaluowania pracy szkół
- wspierania placówek przez wspólne opracowanie kierunków ich rozwoju, we współpracy z ośrodkami doskonalenia
- organizowania spotkań dla dyrektorów i nauczycieli z zakresu nadzoru pedagogicznego oraz umożliwienie im wymiany doświadczeń
Podczas dyskusji zwracano także uwagę m. in. na:
- Uwzględnianie w procesie nadzoru edukacyjnej wartości dodanej (EWD), czyli stanu na początku danego cyklu kształcenia i efektów po jego zakończeniu. Ważną, ale nie kluczową, rolę diagnostyczną powinien tu odegrać stale udoskonalany system egzaminów zewnętrznych (sprawdzianu w szkole podstawowej, egzaminu w gimnazjum, matury, egzaminu zawodowego)
- Znaczenie wspomagania szkół.
- Unikania nadmiernej BIUROKRACJI, która przysłania relacje podmiotowe w szkole. Zmiany powinny skoncentrować uwagę nauczycieli, dyrektorów, nie na gromadzeniu dokumentacji, swoistej papierkomanii, a na konkretnej pracy kształcąco-wychowawczo-opiekuńczej.
- Potrzebę szkoleń pracowników wydziałów edukacji organów prowadzących z zakresu istoty ewaluacji (aby wyniki raportów nie stały się kolejnym elementem rankingowania szkół). Trzeba uważać, aby wyniki ewaluacji nie stały się niebezpiecznym narzędziem w rękach różnych decydentów
- Unikanie zbyt częstych zmian w aktach prawnych dotyczących nadzoru (powinny obowiązywać przez min. jeden, trzyletni cykl edukacyjny)
- Potrzebę zapewniania zasady równowagi między czteroma głównymi filarami procesu edukacyjnego: szkołą – nadzorem pedagogicznym – jednostkami samorządu terytorialnego – rodzicami. Przypominano, że nadzór jest prawem państwa (gwarantuje to art. 70 ust. 3 Konstytucji RP), które ma zapewnić integralność kształcenia, wychowania, opieki w skali całej Polski;
- Konieczność zahamowania tendencji do osłabiania nadzoru pedagogicznego (odebranie zasady uzgadniania projektów organizacji szkół na dany rok szkolny, planów likwidacji szkół i placówek, występowania z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska kierowniczego).
- Nierozpatrywanie skarg anonimowych na daną placówkę lub nauczyciela.
- Potrzeba rozpatrywania skarg rodziców z uwzględnieniem zasady domniemanej niewinności nauczyciela, dopóki wina nie zostanie mu udowodniona.
W imieniu Rady Sekcji:
Wojciech Książek – Przewodniczący Sekcji
Barbara Kamińska – Zastępca Przewodniczącego Sekcji
Hanna Minkiewicz – Sekretarz Sekcji
Do wiadomości:
– Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”,
– Kuratorium Oświaty w Gdańsku,
– Szkoły, przedszkola w województwie pomorskim.