Jak zacząć e-maila

Kontrowersyjne Witam

Na temat coraz powszechniejszego w korespondencji elektronicznej powitania – Witam – aż „huczy” w poradniach językowych.

Językoznawcy są przeciwni temu zwrotowi. Niektórzy zupełnie go nie akceptują, podkreślając specyficzny stosunek nadawcy do odbiorcy. Na przykład Małgorzata Marcjanik, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, pisze, że „wyraża on wyższość nadawcy wobec odbiorcy, co nie zawsze odpowiada rzeczywistej relacji łączącej partnerów korespondencji”. Prof. Mirosław Bańko z PWN także słowa Witam w stosunkach oficjalnych nie akceptuje.

Internauci mają na temat zwrotu Witam zdania podzielone; jedni go krytykują, inni wyjaśniają, że nie ma odpowiedniego powitania, jeszcze inni, rozpatrując problem rozpoczynania listów elektronicznych, proponują skorzystać z powszechnie stosowanych form powitań, ale są i tacy, którzy bronią zaciekle tego zwrotu.

Powitania

Wiele osób rozpoczyna e-maile, korzystając z tradycyjnych form, stosowanych w mowie lub w korespondencji listowej. Często listy elektroniczne zaczynają się następująco: Cześć, Dzień dobry, Szanowna Pani, Szanowny Panie, Moje uszanowanie Panu!, Pani Dyrektor, Panie Prezesie, Droga Pani, Kochani, Moja Droga Reniu, Kochana Ewuniu albo samym imieniem: Tomku, Kasiu.

Z pozoru wydaje się, że jest z czego wybierać, ale internetowi korespondenci zwracają uwagę na to, że każdy z tych zwrotów nie jest w stanie zastąpić powszechnie stosowanego w Internecie Witam.

Zwrot Szanowny Panie jest bardzo oficjalny. Niektórym nie odpowiada to, że sugeruje wyjątkowy szacunek dla adresata. Podkreślają, że jeśli piszą do kogoś pierwszy raz, do osoby, której nie znają, to trudno ją darzyć szacunkiem, zwracają uwagę na to, że przecież osoba ta może wcale nie zasługiwać na szacunek; inni nie chcą go używać, bo uważają, że „jest nadęty”.

W relacjach mniej oficjalnych zwykle internauci stosują zwroty: Pani Dyrektor, Panie Prezesie, natomiast w korespondencji z rówieśnikami, z którymi łączą ich stosunki koleżeńskie, przyjacielskie, najczęściej zwracają się po imieniu: Tomku, Kasiu lub: Kochana Ewuniu, Moja Droga Reniu.

Pożegnania

Zakończenia e-maili również pochodzą z języka mówionego i z tradycyjnej korespondencji listowej. Często e-maile kończą się zwrotami: Pozdrawiam, Z poważaniem, Z wyrazami szacunku, Cześć. Ale ulubionym sposobem internautów jest skrót: Pozdr. (Pozdrawiam) lub stosowanie emotikonów typu: :-) J (buźka).

Powrót do Witam

Obrońcy zwrotu Witam – podkreślają brak zwrotu do osób, z którymi nie są „na ty”, z którymi nie łączą ich stosunki służbowe oraz przypominają zwrot Serdecznie witam.

I… gdyby to były jedyne kryteria stosowania zwrotów do adresata, być może Witam nie byłoby potrzebne albo byłoby stosowane tylko w wąskim gronie, jednak, jak na to wskazują również pożegnania, w korespondencji internetowej odgrywa dużą rolę skrótowość wypowiedzi – co często jest spowodowane dużą ilością wysyłanej korespondencji, ale nie tylko.

Reasumując, warto zwrócić uwagę na to, że omawiany gatunek korespondencji – e-maile – wciąż ewoluuje, co w tym wypadku oznacza, że stosowane grzecznościowe formy rozpoczynania i kończenia listów elektronicznych będą się dopiero powoli stabilizowały i spośród używanych obecnie wielu wariantów któreś zostaną zaakceptowane, a inne odejdą w zapomnienie. Które to będą? Za kilka lat zobaczymy.

Barbara Ellwart

Download PDF
Powrót Drukuj stronę