Związki zawodowe: wyjaśnić wątpliwości wokół prywatyzacji PKP Cargo

Związki zawodowe mają wątpliwości dotyczące prywatyzacji PKP Cargo i domagają się kontroli procesu sprzedaży przewoźnika.

Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność” , Konfederacja Kolejowych Związków Zawodowych oraz Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP zwróciły się w liście do premiera Donalda Tuska o kontrolę procesu przygotowań PKP Cargo do prywatyzacji.

Zarząd PKP SA zapewnił, że proces prywatyzacyjny PKP Cargo prowadzony jest „w oparciu o najlepsze praktyki i z zachowaniem szczególnej dbałości o przyszłość spółki, pracowników i zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa”.
Związkowcy mają wątpliwości:
– Zwracamy się do Pana Premiera z wnioskiem o kontrolę procesu przygotowań PKP Cargo SA do prywatyzacji i zapobieżenie wielkim szkodom Skarbu Państwa, jakie mogą wynikać z działań PKP SA związanych z upublicznieniem akcji Spółki oraz prosimy o pomoc dla działań związków zawodowych w ratowaniu miejsc pracy w PKP Cargo SA zagrożonych w wyniku konsekwencji decyzji podejmowanych w ramach przygotowań do prywatyzacji – napisali w liście do szefa rządu, i apelują do Tuska by ten „uratował Skarb Państwa przed ogromnymi szkodami finansowymi, jakie wynikną z półdarmowej i prowadzonej w sposób nieprzejrzysty prywatyzacji PKP Cargo SA”.
W ocenie związkowców prywatyzacja tak dużej firmy jak PKP Cargo powinna być prowadzona bezpośrednio przez ministrów transportu i skarbu.

W liście do premiera związkowcy przypomnieli „prywatyzację” Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, w efekcie której spółka upadła, a pracę straciło ponad 1 tys. osób. W Grupie PKP Cargo pracuje prawie 40 tys. pracowników.

- Przed prywatyzacją w PKP Cargo obniżono kapitały spółki, co jest dziwne, gdyż spółka przynosi póki co zyski. Nie wiemy, czemu ma to służyć? Czy jest to operacja tylko po to, aby celowo zaniżyć cenę akcji i sprzedać ogromny majątek za pół darmo? – pytają związkowcy i wskazują, że za sprzedaż połowy akcji PKP Cargo uzyska się około 2 mld zł.

- A przecież wartość samych wagonów i lokomotyw w naszej spółce to kwota ponad 12 mld zł – alarmują związkowcy.
ASG

Download PDF
Powrót Drukuj stronę