ZUS: kto ma dostęp do Twoich danych osobowych?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o konieczności aktualizacji danych pełnomocników. Przedsiębiorcy rzadko osobiście załatwiają sprawy urzędowe więc w monicie ZUS chodzi o to, aby firmowe informacje nie znalazły się w niepowołanych rękach. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy zadbali o bezpieczeństwo informacji.

Do kontaktów z ZUS przedsiębiorcy zazwyczaj upoważniają pracowników swoich albo pracowników biura rachunkowego. Pełnomocnictwa w zależności  woli mocodawcy mogą dotyczyć m. in. wglądu w dane płatnika, odbierania korespondencji, czy składania dokumentów.

Gdy zmienia się osoba odpowiedzialna za kontakt z ZUS, przedsiębiorca powinien odwołać nieaktualne już pełnomocnictwo. Często jest to zaniedbywane. Powoduje to sytuacje, gdy jeden płatnik składek ma w danych ZUS pełnomocnictwa dla kilku osób, niekiedy z różnych biur, z którymi prawdopodobnie od dawna nie współpracuje.

W ubiegłym roku do ZUS w woj. pomorskim wpłynęło ponad 20 tysięcy dokumentów ustanawiających pełnomocnika, a jedynie 841 wniosków odwołujących upoważnienia.

Przedsiębiorca może przez internet sprawdzić, kogo upoważnił do kontaktu z ZUS. Wystarczy, że zaloguje się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Informacje o udzielonych upoważnieniach są w zakładce „Ustawienia”. Pełnomocnictwa może też zweryfikować przy okazji osobistej wizyty.

Do nadawania i odwoływania pełnomocnictwa w ZUS służy formularz ZUS PEL. Jeśli przedsiębiorca ma podpis elektroniczny, może wysłać formularz przez internet z konta PUE. Pozostali mogą go dostarczyć tradycyjną pocztą albo osobiście.

Na podst.: Krzysztof Cieszyński, rzecznik ZUS

Download PDF
Powrót Drukuj stronę