Wydawcy zagraniczni uczą nas jak żyć

Polskie tygodniki opinii na początku roku odnotowały straty w sprzedaży – wynika ze styczniowych statystyk sprzedaży Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Liderem wśród nich był „Gość Niedzielny”, a jedynym wzrostem pochwalił się „Tygodnik Powszechny”. Prym wiodą kolorowe pisma, wydawane przez niemieckich wydawców na rynku polskim.

W segmencie tygodników opinii liderem pozostaje „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż w styczniu 2017 roku wyniosła 131 834 egz. (o 1,63 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.).

Wiceliderem jest tygodnik „Polityka” ( Polityka). Jej wynik sprzedażowy zmniejszył się o 5,23 proc. do 118 554 egz. Na trzecim miejscu był „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż w styczniu br. wyniosła 99 709 egz. (spadek o 15,47 proc.)

Czwarte miejsce należy do tygodnia znalazł „W Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 69 276 egz., po spadku o 11,93 proc. Oczko niżej uplasował się konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 20,13 proc. do 49 779 egz.

Na siódmym miejscu sklasyfikowany został tygodnik „Fakty i Mity” (Błaja News), który kontrolowany jest przez ZKDP od października ub.r. Jego średni wynik w styczniu br. wyniósł 29 241 egz. 8. lokatę zajął „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny), który jako jedyny mógł pochwalić się wzrostem sprzedaży, wynoszącym 10,04 proc. Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 24 005 egz.

Jednak najchętniej sięgamy po pisma, które uczą nas „jak żyć”. I tutaj widoczna jest dominacja zagranicznych wydawców.

Średnia sprzedaż ogółem „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) w 2016 roku wyniosła 753 092 egz. W porównaniu do 2015 roku była niższa o 5,35 proc. – wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Na drugim miejscu uplasował się tygodnik „Życie na Gorąco” (Wydawnictwo Bauer), którego średni wynik sprzedażowy zmniejszył się w skali roku o 3,01 proc. do poziomu 538 657 egz.

Ostatnią pozycję podium zajął kolejny tygodnik Bauera – „Twoje Imperium”, który awansował z miejsca czwartego. W analizowanym okresie średnia sprzedaż ogółem tego pisma wzrosła o 3,34 proc. do poziomu 321 209 egz.

Inny magazyn wydawany przez Bauera – „To & Owo” ma średnią sprzedaż 311 186 egz., po spadku o 7,31 proc. W piątce znalazł się „Tygodnik Angora” (Westa-Druk Mirosław Kuliś), który zanotował stratę o 4,11 proc. do 280 571 egz.

Zatem w pierwszej dziesiątce rankingu ogółem znalazł się jeden tygodnik opinii.

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę