Tydzień na wypracowanie porozumienia w Bałtyckim Terminalu Zbożowym

Sytuacja w Bałtyckim Terminalu Zbożowym w Gdyni nadal jest patowa, a negocjacje są w impasie. Rozmowy między związkowcami a zarządem spółki z 28 września br. nie przyniosły przełomu. Kolejna runda negocjacji jest wyznaczona na wtorek 17 października br.

Czy załoga Bałtyckiego Terminala Zbożowego sp. z o.o. w Gdyni sięgnie w sporze z właścicielami po broń strajkową? We wrześniowy referendum strajkowym w Bałtyckim Terminalu Zbożowym większość załogi opowiedziało się za strajkiem.

W BTZ Sp. z o.o. związkowcy są od 2012 roku w sporze zbiorowym z zarządem. Podstawowe żądanie to podwyżka płac oraz podpisanie nowego ZUZP. Pracownicy są zdesperowani i przygotowują akcję strajkową. Przypomnijmy, że spośród 78 pracowników spółki BTŻ w referendum uczestniczyło 69. Wynik 58:11 za akcją strajkową.

- Kolejna tura rozmów przewidziana jest na wtorek 17 października br. Oczekujemy rzeczowych rozmów o problemach pracowniczych. Okaże się za kilka dni jaką wolę będzie miał zarząd spółki. Negocjacje trwają. W ich wyniku, mam nadzieję, dojdzie do podpisania porozumienia oraz wynegocjowany zostanie nowy układ zbiorowy pracy – mówi Mariusz Połom, przewodniczący Sekcji Krajowej portów Morskich NSZZ „S”.

Chodzi głównie o uznanie żądań płacowych wynikających z trudnych warunków pracy i o podpisania nowego, zbiorowego układu pracy. Zarobki pracowników terminalu to około 2,5 tys. zł, a z nadgodzinami 3,3 tys. zł. Postulaty minimum to: po czterysta złotych dodatku do końca roku i premia świąteczna 600 złotych oraz rozmowy nad nowym ZUZP. Negocjacje prowadzone przez NSZZ „Solidarność” i Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia z zarządem terminala zbożowego prowadzone są od maja br.

–  Przeszliśmy już trzykrotnie zmianę zarządów, ostatnio wprowadzono nowego prezesa, który podejmował z nami rozmowy ostatniej szansy, które do niczego nie doprowadziły. Załoga domaga się podwyżek od pięciu lat – informuje Zenon Wiszowaty, przewodniczący KM NSZZ „Solidarność” Portu Gdynia.

W poniedziałek 2 października 2017 r. odbył się dwugodzinny strajk ostrzegawczy. Pracodawca zareagował nerwowo i poinformował, że „to na niego nie działa” i pod presją nie będzie niczego podpisywał.

Przypomnijmy, że BTŻ podlegał do 2005 roku pod Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Teraz to spółka z o.o. należąca do Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Ceferta B.V. z Rotterdamu.

Na nabrzeżach Indyjskim i Norweskim poczynione zostały inwestycje. Dzisiaj Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o. o. to najnowocześniejszy w Polsce terminal przeznaczony do obsługi wszelkiego rodzaju ładunków zbożowych i paszowych takich jak pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku, bobik; pasze: śruta sojowa, rzepak, wysłodki.

ASG

fot. Yanek/fotopolska.eu / Wikimedia Commons
Download PDF
Powrót Drukuj stronę