Godność: Tunel pod Martwą Wisłą imienia marszałka Płażyńskiego

Stowarzyszenie „Godność”, zrzeszające dawnych działaczy NSZZ „Solidarność”, więźniów politycznych z czasów PRL chce, by tunelowi pod Martwą Wisłą nadano imię marszałka Sejmu Macieja Płażyńskiego, a jednej z ulic Gdańska imię Stefana Kardynała Wyszyńskiego. Inicjatywę uchwałodawczą miałby podjąć klub radnych PiS.

- W porozumieniu i za zgodą przewodniczącego Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność Krzysztofa Dośli zwracam się do Klubu Radnych Prawa i Sprawiedliwość o przygotowanie projektów uchwał w sprawie nadania tunelowi pod Martwą Wisłą imienia Marszałka Macieja Płażyńskiego i jednej z ważnych ulic Gdańska imienia Kardynała Stefana Wyszyńskiego. My ze swej strony proponujemy aby to była nowa ulica biegnąca w Brzeźnie od ulicy generała Hallera do nowego ronda w Letniewie. To jest nowa ulica i nie trzeba zmieniać jej nazwy. Tę sprawę powinno się uzgodnić z ks. abp. Sławojem Leszkiem Głódziem i prezydentem Gdańska. Niebawem rozpoczną się Światowe Spotkania Młodzieży w Krakowie. Nadanie nazwy jednej z ulic imienia Kardynała Wyszyńskiego wpisałoby  także Gdańsk w program Obchodów Roku Milenijnego. W maju br. nastąpi otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę 23 kwietnia tunel będzie udostępiony zwiedzającym mieszkańcom Trójmiasta. Uważam za wskazane aby klub jeszcze przed sobotą przygotował projekty uchwał i  je upublicznił – napisał Czesław Nowak, prezes Stowarzyszenia Godność do Grzegorza Strzelczyka, przewodniczącego Klubu Radnych PiS w Radzie Miasta Gdańska.

Przypomnijmy, że już w 2011 roku, jeszcze przed budową tunelu, Stowarzyszenie Godność podejmowało tą inicjatywę.

- Jednym z ważnych inicjatorów tej budowy, o którym powinniśmy pamiętać, był świętej pamięci Maciej Płażyński były wojewoda i Marszałek Sejmu, tragicznie zmarły w katastrofie smoleńskiej. Jako wojewoda zaproponował budowę mostu wantowego na Martwej Wiśle. Nie bez trudności zdobył środki z budżetu Państwa na jego budowę, bez dotacji z UE. Jako Wojewoda Maciej Płażyński zrozumiał, że aby stara część portu nabrała nowego znaczenia dla Gdańska i kraju muszą być zbudowane drogi ułatwiające dojazd do nabrzeży po obu stronach Martwej Wisły. Most wantowy był pierwszą inwestycją, która w jego  planach, miała doprowadzić do budowy  Obwodnicy Południowej, Trasy Sucharskiego i tunelu pod Martwą Wisłą. Marszałek Maciej Płażyński  w stanie wojennym poznał portowców zatrudniając kilku z nich po zwolnieniu z więzień w spółdzielni Gdańsk, gdzie był Prezesem  – pisali wówczas członkowie „Godności” do prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

 

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę