Sieć globalna – standardy prowincjonalne

W Gdańsku w ubiegłym tygodniu odbyło się dwudniowe spotkanie w ramach globalnej kampanii „Związki zawodowe razem na rzecz lepszej pracy w Amazon”, prowadzonej w tej amerykańskiej sieci sprzedaży wysyłkowej. W spotkaniu uczestniczyło dwadzieścia osób, w tym związkowcy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, z konfederacji UNI oraz specjaliści od stosunków pracy. Organizatorem spotkania związkowców był UNI Europa Commerce.

Elly Baker, przedstawicielka brytyjskiego związku GMB, poinformowała, że obecnie związek zawodowy zrzesza w 8 centrach wysyłkowych kilkaset członków, ale budowa organizacji postępuje powoli. Teraz światową kampanię pod hasłem „Związki zawodowe razem na rzecz lepszej pracy w Amazon” będzie koordynował UNI Global Union Commerce.

Wcześniej Amazon przeprowadzał antyzwiązkową kampanię zwalniając liderów związkowych. Firma przygotowała wówczas np. koszulki z dinozaurami, porównując związkowców do grupy „na wymarciu”.

- Dziś Amazon nie prowadzi typowej kampanii antyzwiązkowej, a wewnątrz firmy i na zewnątrz stara się odgrywać rolę dobrego pracodawcy, ale w rzeczywistości pracownicy niezależnie od kraju mają mnóstwo problemów – powiedział Stefan Najda, koordynator kampanii w niemieckim Ver.di,

Według raportu UNI Commerce, Amazon wydał znaczące środki, około 4 mld USD, na lobbowanie polityków na całym świecie, aby uzyskać korzystne dla siebie rozwiązania prawne umożliwiające unikanie płacenia podatków.

Przypomnijmy, że założony w 1994 r. Amazon jest największym na świecie przedsiębiorstwem wysyłkowego handlu elektronicznego i jednym z najpopularniejszych sklepów internetowych. Komisja Europejska bada podejrzenia o praktyki monopolistyczne. Firma ulokowała w Polsce trzy centra dystrybucyjne i zatrudnia 6 tys. pracowników stałych, a według informacji medialnych w ciągu najbliższego roku mają się pojawić dwa następne.

Organizacja NSZZ „Solidarność” Pracowników Amazon powstała w styczniu br.

 

 

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę