Sejm uchwalił ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego

Sejm uchwalił ustawę o aktywizacji przemysłu okrętowego. Zakłada ona zwolnienie stoczni z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-procentowym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji, a także możliwość włączenia stoczni do specjalnych stref ekonomicznych. Ustawę przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Ustawa o aktywizacji przemysłu okrętowego zakłada stosowanie zerowej stawki VAT na produkcję, import, części i wyposażenie dla dla jak największego spektrum jednostek pływających, co jest zgodne z dyrektywą UE w sprawie VAT. Ale także rozszerzenie preferencji podatkowej dotyczyć będzie takich statków jak np. holowniki i lodołamacze pełnomorskie. Przewidziano też zwiększenie katalogu nowych statków objętych zerową stawką VAT-u. W ten sposób zaoszczędzone środki przedsiębiorcy będą mogli wykorzystać na inne cele.

Jak jest obecnie? Według obowiązujących przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płacą VAT, który wynosi 23 procent. Dopiero po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia może wystąpić do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. Według nowych przepisów stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.

Inną dogodnością jest możliwość wyboru między obecnym 19 proc. CIT lub PIT a nowym zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 procenta w zakresie budowy i przebudowy statków. Wybór formy opodatkowania będzie wymagał złożenia przez przedsiębiorcę oświadczenia. Zmiana formy opodatkowania natomiast ma być możliwa nie wcześniej niż po upływie trzech lat.

Nowe przepisy pozwolą na ułatwienia w objęciu statusem specjalnej strefy ekonomicznej gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i komplementarna. Według nowej ustawy będzie możliwość dopuszczenia branży okrętowej do korzystania ze środków unijnych, tzn. kredytu technologicznego i premii technologicznej. Wcześniej będzie jednak konieczna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym.

Nowa ustawa jak szacuje rząd ma stworzyć warunki do dynamicznego rozwoju przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, a dzięki temu ma powstać w nich około 3 tysiące nowych miejsc pracy.

Teraz ustawą zajmie się Senat. Planuje się, że wejdzie ona w życie 1 stycznia 2017 r.

zola

Download PDF
Powrót Drukuj stronę