Rada SOiW Regionu Gdańskiego: Jaki ma być model polskiej szkoły

Przed nami czas powyborczych zmian, także w systemie oświaty. Nowo powołana minister edukacji narodowej Anna Zalewska potwierdziła zmianę w ustawie o systemie oświaty, zakładającą powrót do obowiązku szkolnego od lat 7. To rodzice mieliby decydować o tym, czy ich pociechy podejmą edukację w wieku lat 6 czy 7.  Wrócił tez temat gimnazjów i to nie kontekście ich profilowania, ale wygaszania i powrotu do systemu 8 plus 4.  Tym m.in. tematom poświęcone były wtorkowe obrady Rady Sekcji Oświaty i Wychowania Regionu Gdańskiego.

Zdjęcia: Artur Górski

 

Po tym, jak zwycięskie Prawo i Sprawiedliwość bierze odpowiedzialność za bieg spraw państwa i jakość życia Polaków, związkowcy z oświatowej „Solidarności” oczekują podjęcia rzeczowej dyskusji nad zmianami w oświacie.

– Nie powinny być zaskoczeniem ostatnie informacje o planach likwidacji – przekształceń gimnazjów. Ten punkt był w części edukacyjnej programu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości. Inną sprawą jest, czy słusznie. Mam w sobie na tyle pokory, aby zdawać sobie sprawę, że odbiór społeczny gimnazjów wciąż nie jest najlepszy. Widzi się w nim często miejsce różnych napięć, związanych z trudną fazą rozwojową dzieci, które w wieku 13 -16 lat dojrzewają do okresu młodzieńczego. I dzieje się tak, mimo że badane osiągnięcia dla piętnastolatków (badania PISA) pokazują coraz większy wzrost  umiejętności matematycznych, rozumowania przyrodniczego, czy czytania i interpretacji – stwierdza Wojciech Książek, lider oświatowej „S” w Regionie Gdańskim, w 1999 roku w MEN biorący udział we wprowadzaniu trójstopniowego ustroju szkolnego.

Sekcja Oświaty i Wychowania Regionu Gdańskiego już lutym 2014 roku zwracała uwagę na problemy związane z polskim systemem oświaty i miejscem  nich gimnazjów. Wówczas też na biurko ówczesnej minister edukacji Joanny Kluzik-Rostkowskiej (PO) trafił list od gdańskich związkowców, a nim 10 punktów dotyczących szkolnictwa, a będących dzisiaj przedmiotem dyskusji publicznej.

I tak, podczas wtorkowego spotkania przypomniano, że to oświatowa „S” zwracała m.in. uwagę na potrzebę tworzenia zespołów gimnazjum plus szkoła ponadgimnazjalna, kwestie finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego, problemy wychowawcze w gimnazjach, rozbudzanie ciekawości poznawczej w miejsce uczenia pod testy i rankingi, niewystarczające programy wsparcia proponowane przez MEN, zmniejszenie liczby uczniów w klasach, podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli i prawną ochronę godności nauczycieli.

Tymczasem to wysoki poziom kształcenia mierzony normami UE (PISA), wyposażone szkoły, podręczniki, wypracowany system wychowawczy – to argumenty, padające w dyskusji przeciwko likwidacji gimnazjów.

Związkowcy, w tym Wojciech Książek, stawiają więc pytania: jaki ma być model polskiej szkoły w dłuższej perspektywie? Jaka ma być pożądana – także z punktu widzenia wyzwań państwa – sylwetka absolwenta? Jaki ma być nadzór państwa nad polityką oświatową samorządów? Jakie adekwatne do zadań – finansowanie szkolnictwa? Czy szkoła ma być łatwa i przyjemna, czy jednak stawiająca na szerszy rozwój osobowości, na wymagania, cele wychowawcze?

8 października br., a więc dwa tygodnie przed wyborami przedstawiciele oświatowej „S” spotkali się z liderem Związku Piotrem Dudą oraz politykami PiS senatorem Stanisławem Karczewskim, szefem kampanii PiS i Elżbietą Witek, rzeczniczką tej partii, typowaną wówczas na szefową MEN. Oświatową „S” reprezentowali Teresa Misiuk i Henryk Ślusarski, zastępcy Przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „S”.

Sytuacja jest jednak dynamiczna, stąd jak się dowiadujemy 18 listopada w Kaliszu zbierze się Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania „S” by przygotować stanowisko wobec planów nowego rządu oraz wskazać zespól do prowadzenia konsultacji i negocjacji m.in. nad nową podstawą programową. Przypomnijmy, że w umowie programowej podpisanej w maju br. miedzy kandydującym wówczas do najwyższego urzędu prezydentem Andrzejem Dudą a NSZZ „Solidarność” znajduje się lakoniczny zapis: o  przywróceniu odpowiedzialności państwa za reformy szkolnictwa.

ASG

Download PDF
Powrót Drukuj stronę