Przewodniczący „S” w gdańskim Muzeum Archeologicznym poleca: Festiwal „EUROPA +/- 1700″

Już po raz siódmy odbywa się w Gdańsku festiwal EUROPA +/- 1700, który jest skierowany do miłośników kameralnej muzyki dawnej. Podczas festiwalu prezentowana jest muzyka z epoki baroku wykonywana, zgodnie z praktyką tamtych czasów, na instrumentach historycznych lub ich kopiach.

Europa 1700-1024

Tegoroczny festiwal odbywa się pod patronatem jednego z najwybitniejszych kompozytorów francuskich – François Couperina zwanego Wielkim, który urodził się 350 lat temu.

– Koncerty odbywają się w dwóch niezwykłych pomieszczeniach naszego muzeum – mówi Adam Kamrowski, przewodniczący KZ NSZZ „Solidarność” w Muzeum Archeologicznym. – Jednym z nich jest nastrojowe wnętrze Sali Kolumnowej w Domu Przyrodników znajdującym się przy ul. Mariackiej 25/26, okazałej kamienicy, wybudowanej prawdopodobnie według projektu Antona van Obberghena w latach 1597-1599 na zlecenie kupca Hansa Köpego.

Tam 27 lipca o godz. 20 odbędzie się koncert „Kobiece dźwięki – Élisabeth Jacquet de la Guerre”. Będą to sonaty triowe i solowe wykonaniu: Zespołu Silva Rerum arte (Maja Miro Wiśniewska – traverso; Danuta Zawada – skrzypce barokowe; Karolina Koślacz – viola da gamba; Małgorzata Skotnicka – klawesyn). Warto dodać, że Élisabeth Jacquet de la Guerre, jest francuską kompozytorką i klawesynistką, żyjącą i działającą na przełomie XVII i XVIII wieku.

– Drugim miejscem koncertowym jest Romańska Piwnica usytuowana na placu Dominikańskim 1, która w XIII wieku pełniła funkcje jadalni oraz kuchni przy klasztorze dominikanów – dodaje Adam Kamrowski.

W dawnej jadalni mnichów odbędzie się koncert 4 sierpnia br., o godz. 22. W programie znajduje się twórczość kompozytorów włoskich i francuskich. Wykonawcami będą: Małgorzata Skotnicka oraz Maksym Zajączkiewicz, oboje grający na dwóch różnych klawesynach, modelu włoskiego i francuskiego.

Ideą festiwalu jest prezentacja dzieł wybitnych kompozytorów tworzących w XVII i XVIII wieku, ale także tych, których twórczość jest mało znana i rzadko prezentowana na europejskich scenach muzycznych, mimo że wzbogaca dziedzictwo kulturowe naszego kontynentu.

Oprac. mig

Download PDF
Powrót Drukuj stronę