Ostrożnie z noworocznymi postanowieniami

Co drugi Polak robi listę postanowień noworocznych. Tylko co dwudziesty ich dotrzymuje. A niespełnione postanowienia według psychologów rodzą frustracje.

Lista postanowień Polaków według badań CBOS i OBOP jest podobna – przejście na dietę, rzucenie palenia, ograniczenie alkoholu (42 proc.), zmiana pracy, awans, wyższe zarobki (20 – 30 proc.). Najczęściej chcemy zmienić swój wizerunek. W psychologii ten aspekt, mówiący o wyidealizowanym wizerunku siebie określany jest mianem „ja idealne”.

Aż 86 proc. badanych uważa, że uda im się wytrwać w postanowieniach, ale udaje się to jedynie co dwudziestemu.

Psychologowie radzą zatem, aby:

  • Wystrzegać się abstrakcyjnych sformułowań. Jeśli chcemy np. schudnąć, nie mówmy, że chcemy wyglądać jak np. jakaś konkretna celebrytka, a wybierzmy określoną dietę,
  • Nie narzucać sobie zbyt rygorystycznych postanowień: np. będę codziennie biegać, nie będę jeść żadnych słodyczy,
  • Stosować metodę małych kroczków – wyznaczać małe zadania i czas ich realizacji,
  • Planować postanowienia, które będą zgodne z naszymi możliwościami i priorytetami: np. nie zakładaj, że codziennie po pracy będziesz chodzić na siłownię, jeśli jesteś zawsze zbyt zmęczony lub nie masz na to czasu,
  • Postanowienia były precyzyjnie sformułowane: np. nie zakładaj, że „nie będę tyle jeść”, a raczej „będę jadł połowę dotychczasowej porcji).

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę