Olimpiada „Solidarności”. Dwie dekady historii. Etap wojewódzki

61 młodych fanów historii XXI wieku z całego Pomorza,wzięło udział w etapie już wojewódzkim konkursu „Olimpiada „Solidarności”. Dwie dekady historii”, który odbył się 15 marca w Sali BHP w Gdańsku.

Zdjęcia: Olga Zielińska

 

– Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie, twierdził Jan Zomoyski. Ci młodzi ludzie to przyszli liderzy Polski – mówi Adam Chmielecki, koordynator konkursu w województwie pomorskim. – Celem konkursu jest promocja historii wśród młodzieży. Szczególnie nam zależy na zainteresowaniu historią najnowszą, a więc przede wszystkim wydarzeniami związanymi z „Solidarnością”. Z drugiej strony chcieliśmy docenić tę grupę młodzieży, która w tym obszarze ma bardzo dużo wiedzę.

To już V edycja konkursu. Biorący udział w konkursie to 17-latkowie, uczniowie II i III klas liceów ogólnokształcących i techników. Zwyciężczynią tego trudnego konkursu została Agata Sombrowska z I LO im. Władysława Gębika w Kwidzynie. Drugie miejsce zajęła Natalia Wolska z I Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Hieronima Derdowskiego w Kartuzach, a na trzecim uplasował się Mateusz Kulis z II Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Sopocie.

– Staramy się, aby poziom konkursu był wysoki, ponieważ uważamy, że historia jest bardzo ważną dziedziną nauki. Każdy młody człowiek, który wkracza w życie dorosłe powinien znać ją choćby na poziomie wiedzy historycznej z konkursu etapu wojewódzkiego – podkreśla Danuta Kobzdej, prezes Fundacji Centrum Solidarności. – Ponieważ bez względu na to, gdzie będzie studiował, jaki kierunek wybierze zawodowo to historia powinna być obecna w jego domu. Przecież później będzie ją przekazywał swoim dzieciom. To jest nasze dziedzictwo historyczne.

Adam Chmielecki dodał, że poziom konkursu jest bardzo wysoki.

– Znam te testy. Już na etapie szkolnym trzeba było się wykazać bardzo dużą wiedzą, żeby awansować do etapu wojewódzkiego, a na tym etapie poziom jest jeszcze wyższy – wyjaśniał Adam Chmielecki.

Jeszcze przed rozpoczęciem testu pisemnego młodzi historycy opowiadali, dlaczego wzięli udział w konkursie i jak długo się do niego przygotowywali.

– W konkursie biorę udział ze względu na temat, jaki on podejmuje. Jest to „Solidarność”. To bardzo ciekawy okres w historii Polski. Bardzo też dramatyczny – wyjaśniał Filip Gierszewski z II LO w Chojnicach. – Przygotowywałem się na konkurs przez okres trzech, czterech miesięcy. Starałem się podejść do tego rzetelnie. Chciałem opanować wiedzę gruntownie. Korzystałem też z notatek moich poprzedników, których sukces zmobilizował mnie do pracy w tym roku. W zeszłym roku moi koledzy dotarli aż do etapu krajowego, czyli finału.

Rzetelnie starał się także przygotować Kacper Gołota z LO Mundurowego Spartakus w Gdańsku Oliwie.

– Wziąłem udział w konkursie, bo zakres tematu jest dla mnie bardzo interesujący. Historia XXI wieku to mój konik. „Solidarność” i wszystko, co ze związkiem zawodowym jest związane to są skutki tego, co wydarzyło się wcześniej. To tematyka, którą się interesuję – opowiadał Kacper Gołota. – Starałem się jak najczęściej zerkać do notatek, oglądać filmy związane z tym tematem, czytałem książki.

Nie wszyscy przygotowywali się z takim entuzjazmem. Koleżanka Kacpra Gołoty z tej samej szkoły Kinga Głogowska, która opowiadała, że już od dziecka interesowała się historią przyznała, że przygotowywała się, choć intensywnie, ale przez zaledwie dwa tygodnie.

Elwira Górczak – Ulman z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku dodaje, że poziom wiedzy wśród młodych ludzi dotyczący historii najnowszej nie jest zadowalający. Dlatego też tym bardziej należy docenić wiedzę uczniów, biorących udział w konkursie.

– Od kilkunastu lat badam poziom wiedzy młodzieży zdającej egzamin maturalny o historii najnowszej Polski i zastanawiające jest to, ze historia, która tak miała miejsce tak niedawno jest bardzo często nieznana młodym Polakom – mówi Elwira Górczak – Ulman.

Anna Krajnowska, nauczyciel – konsultant ds. nauczania historii dodaje, że konkurs ma też znaczenie dydaktyczne dla samych nauczycieli.

– Historia jako dziedzina wiedzy jest skarbnicą, która zawiera w sobie przykłady wartości i antywartości. Chcemy ułatwić nauczycielom przybliżenie tych wartości, które towarzyszyły ludziom w życiu codziennym, w bardzo trudnej rzeczywistości – mówi Anna Krajnowska.

Trójka zwycięzców z Pomorza w czerwcu pojedzie na finał do Katowic. Na etapie ogólnopolskim młodzież będzie występowała drużynowo.

– Będą mieli za zadanie stworzenie krótkiego filmu na zadany temat i odpowiadać na pytania problemowe. Nie jest to łatwe zadanie, ale też i nagrody są wspaniałe. Nagrodą jest indeks na wybrany kierunek studiów z tych zaproponowanych przez uczelnie na Uniwersytecie Gdańskim, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Dolnośląskim i Uniwersytecie Jagiellońskim oraz roczne stypendia naukowe – wyjaśnia Danuta Kobzdej.

Organizatorem Olimpiady jest Fundacja Centrum Solidarności.

zola

Download PDF
Powrót Drukuj stronę