Odwrót młodych od korporacji

Coraz więcej młodych ludzi w Polsce nie chce pracować w międzynarodowych korporacjach. Takie są najnowsze badania Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy 2018”. Młodzi nie marzą również o obejmowaniu kierowniczych stanowisk. Ponad 50 proc. studentów i absolwentów chciałaby natomiast, by pracować dla kogoś. A tylko 13 procent zamierza założyć własną firmę. Młodzi pracownicy patrzą też na siebie z dużą dozą krytycyzmu. Uważają bowiem, że brak im umiejętności przywódczych, delegowania zadań i zarządzania pracą innych. Jednak 60 procent ankietowanych uważa, że odpowiadałaby im rola eksperta. Coraz mniej natomiast chce w przyszłości objąć stanowiska menedżerskie.

Młodzi, czyli przedstawiciele tzw. pokolenia Y wybierają pracę w firmie prywatnej lub posadę w sektorze publicznym. Aż 51 proc. badanych opowiada się za pracą „u kogoś”, a nie na własny rachunek. Jest to jednak spadek o 7 pp. w porównaniu do ubiegłej edycji badania”.

Mimo pejoratywnych określeń „korpoludki”, jak nazywa się pracujących w korporacjach, nadal większość młodych – 61 proc. – chce pracować w wielkich międzynarodowych firmach. Zanotowano jednak spory spadek chętnych – aż 5 proc. w porównaniu do poprzedniej edycji badania. Do 12 proc. czyli o 5 proc. wzrosła natomiast liczba tych, którzy chcą zatrudnić się w mniejszych i średnich polskich przedsiębiorstwach. Wielu młodych chce być freelancerami. Jak pokazuje badanie, elastyczne godziny pracy są dla nich priorytetem. 32 proc. młodych chciałoby mieć sporo wolnego czasu na odpoczynek i inne aktywności. Gotowych do wielkich poświęceń dla swojej pracy jest jedynie 23 proc.

zola

Download PDF
Powrót Drukuj stronę