O prawo pracy dokera. Referendum strajkowe w GCT SA

Do końca października br. trwa referendum strajkowe w Gdynia Container Terminal SA. Portowcy domagają się zawarcia zbiorowego układu pracy. Negocjacje układu zarządu spółki z „Solidarnością” utknęły w martwym punkcie.

– Powodem rozpisania referendum jest brak akceptacji ze strony zarządu spółki układu zbiorowego pracy oraz spełnienia postulatów załogi, w tym przywrócenia do pracy związkowego lidera w GCT – poinformował zastępca przewodniczącego Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ „Solidarność” Adam Tylski.

Przedmiotem sporu jest żądanie zawarcia zakładowego układu zbiorowego pracy obejmującego regulamin pracy, regulamin wynagrodzenia, regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a także zasady współpracy pomiędzy „S” a zarządem firmy.

Związkowcy upominają się o układ zbiorowy pracy dokerów już od kilku lat. I tak np. decyzją KM NSZZ „Solidarność” Gdynia Container Terminal SA zawieszone zostały w lutym ub.r. związkowe flagi i baner na ogrodzeniu firmy. W grudniu ub.r. ponad stu związkowców z „Solidarności” demonstrowało w obronie praw pracowniczych i związkowych w GCT w imię pracowniczej solidarności.

Związkowcy nadal podtrzymują chęć prowadzenia rozmów z Zarządem GCT, by podpisać układ zbiorowy pracy. Mają to być jednak rozmowy rzeczowe. Mają wsparcie kolegów z Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ „Solidarność”.

Czeka na przywrócenie do pracy zwolniony z terminala Marek Szymczak, przewodniczący „S”. Wyrok w jego sprawie ma zapaść 8 listopada br. To ważne, gdyż kluczowym postulatem jest przywrócenie do pracy zwolnionego dyscyplinarnie Marka Szymczaka, przewodniczącego NSZZ „Solidarność” w Gdynia Container Terminal.

- Nie ugniemy się przed żadnym dyktatem – komentuje Roman Kuzimski, wiceprzewodniczący ZRG NSZZ „S”.

Gdynia Container Terminal SA należy do grupy Hutchison Ports, spółki zależnej od międzynarodowego konglomeratu CK Hutchison Holding (CKHH, Cheung Kong (Holdings) Limited), na czele którego stoi Li Ka-shing, z majątkiem wycenianym netto na 38 miliardów USD, wiodącego na świecie inwestora, dewelopera i operatora portów.

Konieczne są, jak się wydaje, mediacje i wsparcie w sporze z dyrekcją GCT. Jednak Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA argumentował w rozmowie z nami, że ma ograniczone możliwości wpływu na spółkę należącą do gigantycznego holdingu z Hongkongu, gdyż nawet ta część gdyńskiego nabrzeża, na której działa GCT jest własnością…Hutchison Port Holdings Limited.

ZMPG pozostaje w tej sprawie niejako z boku, a powinien być zainteresowany wygaszeniem konfliktu. Podobnie jak spółka-matka GCT. Gdyński terminal jest bowiem ważnym ogniwem w sieci portów Hutchison Port Holdings w Europie, obok portów Felixstowe nad Morzem Północnym, London Thamesport i Rotterdam.

Zadaliśmy więc ZMPG kolejne pytania m.in. Czy ZMPG SA włączy się jako strona w zażegnanie konfliktu i przeforsowanie akceptacji ze strony zarządu spółki GCT układu zbiorowego pracy i czy ZMPG SA użyje swych możliwości wpływu na spółkę należącą do gigantycznego holdingu z Hongkongu, operującą na części gdyńskiego nabrzeża, w granicach portu? Czekamy na odpowiedzi.

Związkowcy zwracali się o interwencję w sprawie GCT do Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk, byłej posłanki PiS z Gdyni, przewodniczącej sejmowej Komisji ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka. Trwała wymiana korespondencji. Bezskutecznie.

Jacek Szornak, przewodniczący Sekcji Krajowej Portów Morskich NSZZ „S”, poinformowała nas, że sytuacja w GCT będzie przedmiotem obrad Sekretariatu Transportowców NSZZ „S”.

Na przestrzeni lat Hutchison Ports rozszerzyło swoją międzynarodową działalność na inne sektory logistyczne i transportowe. W 2018 r. sieć portowa Hutchison Ports przeładowała 84,6 milionów TEU na świecie.

Gdynia Container Terminal jest usytuowany przy nabrzeżu Bułgarskim, w basenie VIII Portu Gdynia. Tereny te należały do Wolnego Obszaru Gospodarczego SA (akcjonariuszem była Stocznia Gdynia SA). W styczniu 2005 r. Hutchison Port Holdings objął większościowy pakiet akcji WOG. Spółka zmieniła nazwę na Gdynia Container Terminal SA.

Właściciel GCT, czyli Hutchison Ports  przystąpi niebawem do modernizacji nabrzeża Bułgarskiego w Porcie Gdynia. Projekt zakłada przebudowę oraz pogłębienie akwenu do 13,5 m. W perspektywie jest też gigantyczna inwestycja, czyli budowa dwóch i pół kilometra nabrzeża, tzw. Port zewnętrzny. A będą to inwestycje Hutchison Ports Gdynia oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia dla obsługi oceanicznych serwisów kontenerowych.

Latem br. rozpoczął się też tzw. dialog techniczny, który dotyczy dzierżawy nieruchomości zajmowanych przez inną spółkę, czyli BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy). Właścicielem BCT jest operator ICTSI z siedzibą na Filipinach. ZMPG S.A. pozostał właścicielem gruntów, a ich dzierżawa kończy się w maju 2023 r.

ASG

Na zdjęciu pikieta z lutego ub.r.

Download PDF
Powrót Drukuj stronę