Niedocenieni nauczyciele

80 proc. polskich pedagogów uważa, że ich zawód jest niedoceniany przez społeczeństwo – podaje „Rzeczpospolita”.

Gazeta o komentarz poprosiła przewodniczącego Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Gdańskiego Wojciecha Książka. Jego zdaniem frustracja nauczycieli bierze się z tego, że obdarto tą profesję z misji. – Oświatę traktuje się ja jedynie jako pozycję w budżecie, jednocześnie lansując publicznie tezę, że jest to bardzo roszczeniowa grupa zawodowa – komentuje na łamach „Rzeczpospolitej” Wojciech Książek.

Od kilkunastu dni trwa „awantura” o to, czy nauczyciele mają obowiązek opiekować się uczniami podczas przerwy świątecznej. Pedagodzy uważają, że list, który wysłała minister edukacji do rodziców sugeruje, że pracownicy oświaty uchylają się od swoich obowiązków. Taka postawa, według pedagogów,  nasila spór na linii nauczyciel–rodzic. Okazuje się, że nauczyciele i tak już czują się wystarczająco niedoceniani przez społeczeństwo. Tak wynika, z opublikowanego kilka dni temu suplementu do badań TALIS.

Według badania, jedynie 17,9 proc. nauczycieli polskich gimnazjalistów uważa, że ich zawód daje im należyty szacunek. W szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych uważa tak 21 proc. nauczycieli.  Najlepsze wyniki w badaniu TALIS otrzymała Finlandia. W tym kraju satysfakcje z zawodu w zależności od typu szkoły odczuwa 60 do 70 proc. nauczycieli.

Dział Informacji, ACH

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę