Nie daj się zmanipulować. Vademecum aktywności seniora

Na ostatnich zajęciach samopomocowej grupy wsparcia, które odbyły się w siedzibie „Solidarności” 10 maja br., gdańscy seniorzy uczyli się, jak ustrzec się przed manipulacją sprzedawców.

Wywieranie wpływu i manipulacja to powszechnie stosowane przez sprzedawców i handlowców różnych branż sposoby pozwalające im osiągnąć zaplanowaną wysokość sprzedaży. Skoro już wiemy, że manipulują i wywierają wpływ to powinniśmy przyjąć ten fakt do wiadomości i pogodzić się z tym, że od czasu do czasu ktoś będzie próbował nas zmanipulować, ale najważniejsze to nauczyć sobie z tym radzić.

Na zdjęciu: Elżbieta Szukiewicz i Henryka Michijew. Fot. Renata Tkaczyk

20160426_164205

Gdy mózg „chodzi na skróty”

Chodzi o to, że człowiek stykając się z innymi ludźmi musi podejmować miliony decyzji w krótkim okresie czasu, dlatego z przyczyn ekonomicznych nasz mózg stara się „chodzić na skróty”. Stąd bierze się pewna mechaniczność decyzji, działanie na zasadzie „bodziec – reakcja”. Oszczędza nasz czas i jest konieczne do normalnego życia, jednakże trzeba sobie również zdawać sprawę z niebezpieczeństw wynikających z mechanicznych reakcji. Techniki manipulacji opierają się na 6 głównych psychologicznych regułach. Gdy poznamy reguły, na których opiera się manipulacja, to potrafimy sobie z nią poradzić.

 

Co trzeba zrobić?

Najlepsze efekty uodpornienia na manipulację uzyskujemy wówczas, gdy pod okiem trenera przećwiczymy sytuacje, w których moglibyśmy się znaleźć w prawdziwym życiu, a następnie przeanalizujemy i omówimy uczucia towarzyszące nam podczas odgrywania scenki. Kluczowym elementem są nasze uczucia i emocje, ponieważ gdy jesteśmy poddani próbie manipulacji one podpowiadają nam rozwiązanie. Jeśli znamy i potrafimy nazwać uczucie które towarzyszy nam gdy jesteśmy manipulowani, to istnieją duże szanse że rozpoznamy je w prawdziwym życiu i odpowiednio do sytuacji zareagujemy.

Opis do zdjęcia: na zdjęciu uczestnicy zajęć uczą się rozpoznawać i reagować na próby manipulacji

Oto reguły psychologiczne, na których oparte są techniki manipulacji

Reguła konsekwencji i zaangażowania – jeżeli zaangażowałem się w coś, to będę kontynuował działanie, ponieważ chcę być postrzegany jako osoba konsekwentna. Przykłady: przetestuj smartfona przez tydzień itp., darmowe materiały promocyjne (torby itp.), dni otwarte (jeżeli raz tam poszedłem, to przyjdę po raz kolejny)

Reguła wzajemności opiera się na zasadzie: Jeśli ty zrobiłeś dla mnie coś dobrego, to ja także zrobię coś dobrego dla ciebie. Przykłady: degustacje, próbki kosmetyków, konkursy z nagrodami
Reguła niedostępności Jeżeli coś jest rzadkie lub trudno osiągalne, to pewnie jest dobre. Przykłady: oferty „last minute”, limitowana edycja, wszelkie artykuły kolekcjonerskie (im rzadsze tym droższe)

Reguła społecznego dowodu słuszności – jeżeli inni ludzie postępują w dany sposób, to oznacza to że ten sposób jest właściwy i ja również będę postępował w ten sam sposób. Przykłady: odwołanie się wprost do reguły społecznego dowodu słuszności, np.: „wszyscy mają mambę – mam i ja”, pokazywanie tłumów ludzi, którzy„wspierają”daną inicjatywę (np. strona internetowa Baracka Obamy podczas ostatniej kampanii prezydenckiej w USA, przedstawiająca kandydata na prezydenta na tle kilkudziesięciu osób)

Reguła autorytetu – jeżeli uważam, że jesteś autorytetem, to chętniej spełnię twoją prośbę. Przykłady: aktor w przebraniu lekarza polecający jakiś lek, lub polecane przez „Instytut np. Matki i dziecka, Stomatologiczny itp”

Reguła lubienia i sympatii jeżeli lubię cię, to chętniej spełnię twoją prośbę. Przykłady: atrakcyjne hostessy, schlebianie partnerom w negocjacjach

Vademecum aktywności seniora – samopomocowe grupy wsparcia. Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Miasta Gdańska.

gdansk

Download PDF
Powrót Drukuj stronę