Konsternacja w branży PR. Echa instrukcji medialnej dla Agencji Rozwoju Przemysłu

Rafał Szymczak, prezes agencji Profile, która przygotowała dla Agencji Rozwoju Przemysłu kontrowersyjny schemat działań medialnych na wypadek ogłoszenia upadłości Stoczni Gdańsk, zrezygnował ze stanowiska prezesa Związku Firm Public Relations. Jak informuje branżowy serwis Press.pl, w liście do członków ZFPR Szymczak poinformował, iż jego dymisja ma związek z ostatnimi wydarzeniami wokół agencji Profile.

Przypomnijmy, że chodzi o ujawniony przez portal Trójmiasto.pl dokument „Stocznia Gdańsk – Plan działań komunikacyjnych i przekazy” przygotowanego dla ARP przez kierowaną przez Rafała Szymczaka agencję. Plan zakłada m.in. działania medialne mające przekonać opinię publiczną do słuszności potencjalnej decyzji ARP o niezaakceptowaniu planu restrukturyzacyjnego dla Stoczni Gdańsk i zdjęcia z Agencji odium za doprowadzenie do upadku przedsiębiorstwa.

W wydanym 26 września oświadczeniu Agencja Rozwoju Przemysłu broni się, że ujawniony dokument był „jednym ze scenariuszy działań komunikacyjnych przygotowanych przez doradców”, a „przygotowywane scenariusze działań komunikacyjnych nie są automatycznie wykorzystywane i wdrażane przez Agencję”.

Jednak eksperci z branży PR cytowani przez portal Press.pl nie mają wątpliwości, że przygotowany przez agencję Profile schemat działań komunikacyjnych zakładał manipulację opinią publiczną. To zaskakuje tym bardziej, że współwłaścicielem agencji Profile jest Rafał Szymczak, jednocześnie prezes Związku Firm Public Relations, organizacji, która stoi na straży standardów w tej branży.

Paweł Trochimiuk, prezes agencji Partner of Promotion, w rozmowie z Press.pl wyraził zmartwienie całą sytuacją: – W ujawnionym dokumencie są punkty, które w mojej ocenie świadczą o próbie manipulacji, o próbie pokazania faktów w sposób inny, niż ma to miejsce. Wskazywanie, szukanie haków na partnera, wspólnika w przedsięwzięciu to jest porażające. Jak ARP, która jest mniejszościowym udziałowcem w Stoczni Gdańsk, może wydawać publiczne pieniądze na to, by szukać metod na wybielanie siebie kosztem większościowego udziałowca? Jeżeli to wszystko, co tutaj zostało zaprezentowane, jest prawdą, to pan Szymczak szybko powinien się pożegnać ze stanowiskiem w ZFPR.

Podobnie uważa cytowana przez Press.pl dr Anna Adamus-Matuszyńska z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Jej zdaniem zaproponowane przez agencję Profile przekazy nie są kłamliwe, ale uproszczone, połowiczne i wyrywkowe. – Te cechy sprawiają, że czytelnik, słuchacz, czy widz zbuduje sobie nieprawdziwy obraz całej sytuacji – podsumowuje Adamus-Matuszyńska.

Czytaj więcej: Strajk w Stoczni Gdańsk. Pracownicy znów bez wynagrodzenia

Czytaj więcej: Zamiast gospodarki manipulacja

ACH

 

 

 

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę