Cała naprzód w stoczni Remontowa Shipbuilding – nowa suwnica i dalszy rozwój

Trzysta ton udźwigu i ponad sto ton stali wykorzystanej do budowy – taka jest nowa samojezdna suwnica bramowa, perła w koronie nowego ciągu technologicznego w stoczni Remontowa Shipbuilding, uroczyście otwartego 14 maja. Teraz ta największa w Polsce stocznia produkcyjna ma dwie niezależne od siebie linie produkcyjne, które pozwolą jej budować jeszcze więcej statków, a w konsekwencji zatrudnić kolejnych pracowników. W tym roku Remontowa Shipbuilding zatrudniła już sto nowych osób.

Zdjęcia: Adam Chmielecki

 

Nowy ciąg technologiczny z suwnicą, którego budowa trwała rok, pozwoli gdańskiej stoczni produkować blisko 20 jednostek rocznie, w tym statków o długości 130 m. Inwestycja wymagała wzmocnienia terenu, na którym działa stocznia.

W uroczystości otwarcia nowego ciągu montażowego okrętów udział wzięli przedstawiciele najważniejszych instytucji z tej gałęzi gospodarki, m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Grażyna Henclewska, prezes Remontowa Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz, prezes wchodzącej w skład tej samej grupy kapitałowej Gdańskiej Stoczni „Remontowa” Jarosław Flont oraz Piotr Soyka, prezes spółki Remontowa Holding, do której należy Remontowa Shipbuilding. NSZZ „Solidarność” reprezentował przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego Krzysztof Dośla.

– Nasza stocznia obchodzi w tym roku 70-lecie istnienia. Ta suwnica to piękny prezent na ten jubileusz, który pozwoli nam produkować jeszcze więcej, bardziej efektywnie i bezpieczniej, a właśnie bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. To rozpoczęcie nowej ery technologicznej w historii naszej firmy. Cały ciąg, łącznie z oddaną niedawno do użytku halą komplementacyjną, umożliwi wzrost produkcji i zatrudnienia. Obecnie nasz portfel zamówień obejmuje 18 jednostek do oddania w ciągu najbliższych 2 lat. W tym roku planujemy wodowanie tysięcznego statku zbudowanego w tej stoczni – powiedział podczas uroczystości prezes Remontowej Shipbuilding Andrzej Wojtkiewicz.

Z kolei prezes Remontowa Holding Piotr Soyka podkreślił, że nowa suwnica pokazuje rozwój stoczni, ale stanowić też będzie dla niej wyzwanie. – Najważniejsi są zawsze ludzie. Kadry to największy kapitał, na który trzeba patrzeć w perspektywie długofalowej. W stoczni Remontowa Shipbuilding mamy taką świadomość, dlatego wszyscy pracownicy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę – dodał Piotr Soyka.

Pisząc nieco żartobliwie, nowa inwestycja ma także swoje wady. W gdańskiej stoczni będzie produkowanych wprawdzie więcej statków, ale rzadziej będą one wodowane przy widowiskowym wykorzystaniu pochylni bocznej. Rozwój stoczni, dający przykład i nadzieję także innym podmiotom przemysłu okrętowego w Polsce, jest jednak wartościową rekompensatą takich braków.

Adam Chmielecki

 

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę