Bunt dokerów. Pikieta 11 grudnia w Gdyni

Szykanowanie związkowców za działalność związkową w należącym do Hutchinson Port Holdings Ltd. Gdynia Container Terminal (dyscyplinarne zwolnienie przewodniczącego KM NSZZ „S” Marka Szymczaka oraz szykanowanie innych członków „S” za działalność związkową, wzrost o 150 proc. czynszu za związkowy lokal, żądanie zapłaty 33,6 tys. zł za jakoby przeprowadzoną „akcję protestacyjną”) było wiodącym tematem obrad zeszłotygodniowej Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ „S”.

11 grudnia br. stanie przed biurowcem ZMPG przy ul. Rotterdamskiej pikieta dokerów przeciwko praktykom antyzwiązkowym w GCT.

- Krajowa Sekcja Portów Morskich NSZZ „S” jest zmuszona powiedzieć „dość” coraz śmielszym praktykom antyzwiązkowym w tym terminalu kontenerowym – czytamy w piśmie skierowanym przez Sekcję do stron Zespołu Trójstronnego ds. prowadzenia dialogu w sektorze portów morskich.

Pozorowanie dialogu i jak twierdzą związkowcy bierność i niechęć Zarządu Morskiego Portu Gdynia do dialogu wymusiło zorganizowanie pikiety by nagłośnić problemy portowców. Z kolei szykany wobec związkowców i brak reakcji na problemy w sprawach związanych z warunkami pracy i bhp zmusiło związkową organizację „S” w GCT do wszczęcia procedury sporu zbiorowego. Prezydium Rady KSPM „S” zdecydowało o wystawieniu 11 grudnia br. przed siedzibą Zarządu Morskiego Poru Gdynia S.A. przy ul. Rotterdamskiej 9 pikiety. Portowcy z NSZZ „S” chcą poinformować opinię publiczną o sytuacji w portowych spółkach i skłonić prezesa portu Adama Mellera do podjęcia rzeczywistego dialogu. Jednocześnie zwrócili się do Zespołu Trójstronnego ds. dialogu w sektorze portów o pilną procedurę mediacyjną.

Problemy gdyńskich dokerów było też prezentowane podczas Komisji Sejmowej ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

- Wskazywaliśmy, że do rozwoju portów morskich niezbędny jest spokój, a także uwzględnienie spraw pracowniczych i dostrzeżenie robotnika portowego w całym systemie, w którym porty morskie stanowią koło zamachowe polskiej gospodarki – czytamy w stanowisku Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ „S”.

Komisja Międzyzakładowa NSZZ „Solidarność” w Gdynia Container Terminal SA od 25 kwietnia 2017 r. nie może wymóc na Zarządzie GCT S.A. przystąpienia do niepozorowanych a rzeczywistych negocjacji zakładowego układu zbiorowego pracy. W październiku ub.r. „S” weszła w spór zbiorowy z kierownictwem GCT, który może doprowadzić do strajku. Odpowiedzią dyrektora zarządzającego GCT S.A. Jana Jarmakowskiego było przedstawienie regulaminu pracy, opracowanego bez związkowej strony dialogu.

Gdynia Container Terminal SA należy do grupy Hutchison Ports z siedzibą w Hongkongu, zależnej od międzynarodowego konglomeratu CK Hutchison Holding (CKHH) z Brytyjskich Wysp Dziewiczych, inwestora, dewelopera i operatora portów.

ASG

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę