Będzie strajk w Bałtyckim Terminalu Zbożowym w Gdyni? Jutro rozmowy ostatniej szansy

Od wyniku zapowiedzianych na czwartek 28 września br. negocjacji miedzy związkowcami a nowym zarządem Bałtyckiego Terminala Zbożowego sp. z o.o. w Gdyni zależy, czy załoga sięgnie w sporze z właścicielem po broń strajkową. W piątek wieczorem w Bałtyckim Terminalu Zbożowym w Gdyni zakończyło się referendum strajkowe, w którym większość załogi opowiedziało się za strajkiem.

Spośród 78 pracowników spółki BTŻ w referendum uczestniczyło 69. Wynik 58:11 za akcją strajkową.

W BTŻ spór zbiorowy trwa od 2012 roku. Chodzi głównie o uznanie żądań płacowych wynikających z trudnych warunków pracy i o podpisania nowego, zbiorowego układu pracy. Negocjacje prowadzone przez NSZZ „Solidarność” i Wolny Związek Zawodowy Pracowników Gospodarki Morskiej Portu Gdynia z zarządem terminala zbożowego prowadzone są od maja br.

- Załoga domaga się podwyżek od pięciu lat. Jest determinacja, a cierpliwość się skończyła. W czwartek siadamy do rozmów ostatniej szansy – zapowiada Zenon Wiszowaty, przewodniczący KM NSZZ „Solidarność” Portu Gdynia.
Przypomnijmy, że BTŻ podlegał do 2005 roku pod Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Teraz to spółka z o.o. należąca do Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i  Cefetra B.V. z Rotterdamu (po 50 proc. udziałów).

Na nabrzeżach Indyjskim i Norweskim poczynione zostały inwestycje. Dzisiaj Bałtycki Terminal Zbożowy Sp. z o. o. to najnowocześniejszy w Polsce terminal przeznaczony do obsługi wszelkiego rodzaju ładunków zbożowych i paszowych takich jak pszenica, jęczmień, żyto, nasiona rzepaku, bobik; pasze: śruta sojowa, rzepak, wysłodki

Jednak poziom przeładunków produktów zbożowych zaczął przed dwoma laty spadać. Na politykę zarządu spółki ma też wpływ budowa największego na Bałtyku terminalu przeładunków agro, realizowana przez OT Logistics.

Czy zarząd BTŻ będzie w stanie porozumieć się z reprezentantami załogi. Przekonamy się za trzy dni.

ASG

 

 

Download PDF
Powrót Drukuj stronę