19 postulatów oświatowej „Solidarności”. Verba wolant, scripta manent

O dialogu oświatowej „Solidarności” z Ministerstwem Edukacji Narodowej  i o 19 przekazanych postulatach pisze Wojciech Książek.

Dialog trzeba prowadzić, nie o nim mówić. Ucieczka od trudnych pytań grozi banałem. Nie chcieliśmy, by spotkanie z minister Anną Zalewską było tylko „odhaczeniem” w kalendarzu MEN.

Verba wolant, scripta manent  (słowa ulatują, pisma pozostają) więc przekazaliśmy na piśmie nasze uwagi minister edukacji.

Wystosowaliśmy przed spotkaniem 19 zapytań problemowych. Wśród nich te dotyczące potrzeby zwiększenia nakładów na edukację, rozgoryczenia zbyt niskimi pensjami, godzin pokarcianych i „wolontariatu” pod presją, przywrócenia dodatkowych godzin płatnych, poprawy dyscypliny szkolnej, standardów wyposażenia klas i liczebności uczniów.

Podawanie danych ogólnych, statystycznych nie zawsze oddaje prawdę o problemach danej szkoły, o lękach o godziny, o pracę. Potrzebny jest program osłonowy. Nie wszędzie uda się utrzymać etaty, nie wszędzie nastąpi wzrost liczby godzin, co może dotknąć także pracowników administracji i obsługi szkół.

Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych wprowadziła zmiany w Karcie nauczyciela bo MEN postanowił wydłużyć ścieżki awansu, odebrał dodatki, ograniczył prawo do urlopu zdrowotnego. I to w sytuacji głodu finansowego.

Przypominamy, że o kształt polskiej edukacji walczyli w Gdańsku ludzie oświaty, strajkując w listopadzie 1980 roku.  Tamte postulaty stały się podstawą zapisów Karty nauczyciela, naszego układu zbiorowego pracy. Nie należy jej zbytnio zmieniać. Tym bardziej jeśli ktoś odwołuje się do ideałów „S”.

Apelujemy do MEN: zadbajmy wspólnie, by nie zanikła radość uczenia, a nauczyciel nie stał się urzędnikiem lecz był przewodnikiem ucznia w sferze wiedzy i wartości.

Wojciech Książek

Pismo do MEN tutaj…>>

Download PDF
Powrót Drukuj stronę